Sofie Svanlund

2011-12-25
00:41:21

Jul, jul solsstrålande jul
God Jul!
Nu har ni julafton, vi har juldag. Här har vi öppnat paket nu på morgonen, tomten var här i natt och drack upp sin öl och lade klappar under granen (Ingen vanlig gran utan någon märklig sorts variant, dock fortfarande ett barrträd).
Jag har blinkande örhängen på mig. Alla tjejer har det, killarna har lösmustach.
Nu ligger jag på rummet och vilar lite. Måste ta det lugnt med solen. Den är jättestark här och min hy är så fruktansvärt blek...
Så nu tänkte jag skriva lite om vad jag haft för mig fram till nu. Jag förvarnar att det här blir världens längsta inlägg med massor av bilder!
I onsdags tog vi en tur i Christchurch och tittade på resultatet av jordbävningen. Nu har det varit en till dagen efter som vi precis missade (phuh) så det är värre i dagsläget. Här kommer lite bilder:
Hål i vägen



Massa bråte från hus som måste rivas



Sönderfallet hus



Någon som försökt tillkalla hjälp genom att skriva "HELP" i rutan (3:e rutan, första raden)



Mat ligger kvar på borden på igenbommade kafeér



Ett nytt provisoriskt köpcentra har byggts upp av containrar



Halvt hus, ser ut som ett tittskåp



Största delen av city är avstängd och man får inte vistas i området pga rasrisken



Gångbro som förvridits



Folk som ännu inte hunnit evakuera "the red zone" har ingen fungerande avlopp, så bajamajor står utplacerade längs gatorna
Som sagt så har ju flera jordbävningar skett sedan jag tagit dessa foton, så läget är ju mycket värre idag... Men nu vidare till nästa ämne!
I torsdags bilade vi upp till farmen... Först stannade vi till i Kaikoura och åt fish and chips:
Sedan pausade vi för att titta på sälar:
Här tog vi också en promenad in i skogen där denna vackra källa finns:
På denna plats finns sälungarna med sina mammor:
Nästa stopp blev Blenheim där vi plockade flera kilo mumsiga körsbär innan vi fortsatte på de snirkliga vägarna till farmen. Och här kommer lite bilder på vad vi hittat på på farmen  än så länge:
Jag har matat små lamm som förlorat sin mamma



Vi har vallat får uppe i kullarna



Vi var och högg ner en "julgran" på julafton



Vi har varit och fiskat torsk och pilgrimsmusslor.

Att fiska fisk har jag ingenting emot, men att fiska efter pilgrimsmusslor var riktigt vidrigt. När man drar upp tråget kommer både det ena och det andra med, t.ex. bläckfisk, stjöstjärnor, sjögurkor och eremitkräftor. Blä! Utöver havsdjur fick jag även se små pingviner. Oturligt nog fick jag inte se några delfiner, men jag hoppas att de tittar fram nästa gång.
Kvällen innan fiskade vi strömming som jag tänkte lägga in. Och här var det inte heller bara strömming man fick med i nätet utan även makrill och stingrockor. Stingrockorna var riktigt häftiga att se, men usch så äckliga de är. Jag höll allt mitt avstånd...
Nu tänkte jag se till att förasöka skriva oftare så det inte resulterar i så ofantligt långa inlägg, lovar :).



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: