Sofie Svanlund

2009-09-23
03:50:58

The Day The World Turned Orange
Vaknade till sirener imorse vid sex-tiden, tittade ut genom balkongdörren som man ser igenom utan att kliva ur sängen. Jag kunde inte se mycket. Bara att allt var orange. Kunde knappt se grannhusen. Jag blev genast väldigt orolig och väckte Ben.
Vad är det som händer!?
Vi gick ut på balkongen, och såg att grannhuset höll på att evakueras. Men jag kunde inte se någon eld eller liknande. Tittade man åt andra hållet från balkongen kunde man se en orange "vägg". Man brukar kunna se ut över hamn och bortåt. Men inget av det kunde man se nu.
Det luktade lite konstigt, lite bränt och ögonen kliade. Fler rumskompisar kom ut på balkongen.
- Varför är allt orange? Var det första de sa.
Jag gick in och satte på nyheterna på tv:n i hopp om en förklaring.
Och det fick jag.
Var morgonens stora nyhet.
Det är en "dust storm" som har dragit in över staden. Damm från öknen i outbacken. Och inte lite heller. Dammolnet sträcker sig ända från Wollongong i söder till Newcatle i norr.
Tydligen är det mycket, mycket ovanligt och folk har inte sett något liknande här i Sydney.
Då mindes jag att jag hade vaknat vid tre-tiden i natt av att det blåste något otroligt. Sådär så att det riktigt ordentligt viner i fönstrena.
Vi hade lämnat balkongdörren lite öppen under natten. Det blir så kvavt i vårat lilla rum annars.
Så nu luktar det bränd damm här inne. Mysigt. Det blir ju inte direkt bättre av att vädra heller.
Drar man med fingret på balkongräcket blir det täckt av rött damm.
Nu i skrivane stund, halv tolv, börjar det lätta lite. Det är fortfarande dålig sikt. Men det är inte orange längre. bara lite lätt gulaktigt.
Tydligen hade evakueringen av grannhuset ingenting med dust stormen att göra. Men inte fan hjälpte det till att ta lätt på den orangea utsikten. Tänk att vakna till sirener som ljuder och titta ut och se att det ser ut som himlen är fyll med giftig gas, haha!
Här är lite bilder vi tog från balkongen. Kameran ger inte verkligheten rättvisa riktigt, men ungefär så här var det:
Ni kan se dammet som fastnar på linsen där.
http://www.theaustralian.news.com.au/story/0,25197,26113952-5006784,00.html
Om ni går in på den sidan kan ni se en liten film om kaos den orsakade och skumma bilder över hur det såg ut över resten av Sydney. Jag ville lägga upp filmen men det funkade inte tyvärr.

Kommentarer:
#1: BessBliss

fan vad sick!

2009-09-23 @ 08:07:36
#2: Thess

wooooow!! hur funkade det med folk jobb och sådär!? många som stannade hemma antar jag ^^



ska vi ha en msn dejt vid 12 ikväll? :D eller 8 på morgonen för din del ^^

2009-09-23 @ 18:05:23
#3: Sofie

Ok, im on

2009-09-23 @ 23:28:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: