Sofie Svanlund

2009-03-30
10:30:00

Impulstripp till Melbourne
Kände mig lite impulsiv i helgen och drog till Melbourne bara sådär. Why not liksom? Frida va nog lite avis :P Men, men. Ja drog tidigt i fredags morse. Spännande och lite smått nervöst att flyga eftersom att det var första gången jag flygit helst själv. Särskilt när det inte är i Sverige. Men det gick braoch var tusen gånger enklare än jag trodde. Tog lite mer än en timme att flyga så det är inte så värst långt, men shit vilken skillnad i väder det var. 16 grader var det när jag kom fram, jag höll på att frysa ihjäl i högsommarkläderna jag hade på mig så skyndade mig tillp hotellet för att byta till något varmare.
Sen ut för att se stan. Melbourne är en väldigt mystisk stad. Det är så mycket mystisk konst överallt så man blir helt snurrig. Och alla som inte åkte bil åkte spårvagn eller häst och vagn.
På kvällen gick vi på en AFL match i Melbournes enorma cricketstadium. Väldig skillnad mot en vanlig fotbollsmatch kan jag ju säga. Men jag såg inte så mycket av matchen för jag befann mig i medlemsavdelningen(!) och var mest och drack öl, det är nämligen bara dem som har privilegiet att göra det.
När man gick över till stadiumet gick man över en ytterst underlig gång bro. Den var belyst med knallgula lampor, vilket redan i sig var obehagligt kvällstid, och utrustad med högtalare med rörelsesensorer så att beklämmande aborginiska röster som härmade varandra följde efter en när man gick över bron.... Ja, obehaglig bro!
På lördagen var vi på Melbourne Grand Prix. Inte för att jag är särskilt interesserad men det är en väldigt stor händelse h
är så det är ju självklart att jag var tvungen att gå. Men det var jättetrevligt, fast F1 bilarna gjorde mig halvt döv. Och gud va jag önskade att lilla lillbrorsan var med mig där. Han hade verkligen älskat det! Roary racerbilen var det till och med och vid det laget hade han väl svimmat :)
Kvällen spenderades på en fantastiskt härlig pub. En sån som har band som bara spelar glada rockklassiker låtar så alla i baren sjunger med som om vi vore på allsång! Och alla log och var lyckliga. Finns det sådana ställen i Sverige ens? Var hur som helst för trevligt. Sådär trevligt så att jag tyvärr endast fick en liten ynka timmes sömn innan det var dags att ta sig till flygplatsen på söndagsmorgonen. Mirakulöst nog var jag pigg nog för en heldag på stan när jag kom tillbaka till Sydney trots det. Övertrött skulle jag tro. Men idag är jag trött... :)

         Melbourne Cricket Ground             Grand Prix                         Vanliga bilarna             

Park                                                                        Svarta svanar

Kommentarer:
#1: julia

låter som du har skit kul, e glad för dig :)

2009-03-30 @ 10:56:19
#2: Anonym

lite väl kul kanske ;/

2009-03-30 @ 16:43:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: